ايسنا/فارس ايران كشوري برخوردار و منحصربفرد محسوب ميشود؛ جغرافيايي كه در خود انواع معادن، آثار تمدني و تاريخي و جلوهگاههاي طبيعي، اراضي مستعد و توليدات متنوع زراعي و باغي و ... صنايعدستي را دارد؛ در ميان انواع توليدات صنايع دستي، فرش دستباف ايراني، در گذشته نه چندان دور جايگاه جهاني داشته، جايگاهي كه امروز به دلايل مختلف، خصوصا كم مهري تصميمسازان، متزلزل شده است.
هنر قاليبافي در استان فارس نيز جزو هنرهاي اصيل سينه به سينه گشته تا به امروز رسيده است؛ هنري كه عشاير اين استان بيشتر با آن عجين بودهاند و به نوعي ميراثدارش محسوب ميشوند؛ به نوعي كه قالي قشقايي، جزو ويژندهاي فرش دستباف، جايگاهي براي خود ايجاد كرده است.
قالي ايراني، در يكي دو دهه اخير، چه در توليد و عرضه، چه در مصرف، دوران كم فروغي را پشت سر ميگذارد، امروزه شمار كارگاههاي خانگي و بافندههاي قالي در نقاط مختلف كشور به ويژه فارس، به شدت كاهش يافته و تعداد مراكز عرضه اين كالاي ارزشمند، نه تنها افزايش نداشته بلكه از عدد آن كاسته هم شده است.
قاليبافي در گذشته به عنوان يك هنر، جايگاهي ويژه نزد ايرانيان، خصوصا جامعه عشاير و روستائيان داشت و دار قالي جزئي لاينفك از هر خانه روستايي و چادر عشايري بود، اما اكنون، كمتر مورد توجه قرار دارد.
به تبع اين بي رونقي در درون كشور، شاهد كاهش قابل توجه سهم فرش دستباف ايراني در بازارهاي جهاني هستيم؛ اگر جاي قالي ايراني در خانه ايرانيان را كفپوش و موكت و فرش ماشيني پر كرده، در بازارهاي جهاني فرشهاي توليد شده در هند و پاكستان و افغانستان، از نام ايران بهره برده و قالي اصيل ايراني را به حاشيه راندهاند.
عضو كارگروه فرش دستباف فارس در خصوص وضعيت توليد قالي در اين استان به ويژه جامعه عشايري به خبرنگاران گفت: متاسفانه توليد قالي قشقايي كه سابقه طلايي در ميان دستبافهاي ايراني داشت و جهانيان آن را ميشناختند، به دليل كممهري و بي توجهي، رو به افول رفته است.
علي اصغر مصطفوي اضافه كرد: به دليل عملكرد ضعيف در فارس، فرشهايي مثل نايين،
قم و اصفهان با سابقه كمتر از فرش قشقايي امروز در بازار جهاني خودنمايي ميكنند و فرش قشقايي از اين قافله عقب افتاده است.
اين فعال در عرصه فرش دستباف، با يادآوري اينكه بافت فرش قشقايي بسيار دشوار است، در مورد ويژگيهاي اين فرش، گفت: رنگرزي گياهي و نخ دستريس در فرش قشقايي تركيب بافتي را ايجاد ميكند كه تنها فرش ابريشمي ايجاد ميكند به طوري كه حين بافت جفت نميشود و همين موجب جذابيت آن شده است.
مصطفوي در عين حال اعتقاد دارد كه اعمال تحريمهاي ظالمانه عليه ايران، يكي از دلايل اثرگذار در افول فرش ايراني در بازارهاي جهاني بوده است، خاطرنشان كرد كه با رفع تحريمها ميتوان به رونق دوباره توليد و عرضه فرشهاي ايراني، منجمله قالي قشقايي اميدوار بود.
او خواستار توجه جدي مسئولان فارس به فرش قشقايي شد و تاكيد كرد: خاستگاه فرش قشقايي ايران است، از پشم و نخ و تار و پود و رنگ و ... قاليبافي هنري اصيل و بسيار ارزشمند است كه بايد به شكل ويژه به آن توجه داشت.
مصطفوي خاطرنشان كرد: بارها از مديران ارشد فارس خواهش كردهام كه به فرش با ديد صرف سرمايهداري نگريسته نشود، نبايد اين صنعت را تنها در حلقه آخر ديد، قاليدستباف، يك زنجيره است و از دامدار و رنگرز، پشم چين، پشم ريز، بافنده و... حلقههاي آن هستند؛ افرادي كه به لحاظ درآمدي، دهكهاي پائين جامعه هستند.
او با بيان اينكه فارس ميتواند در فرش قشقايي، جايگاهي ويژه داشته باشد، اضافه كرد: در شان ايراني نيست كه براي كمك خرجي، كارهاي موقت با شان اجتماعي پايين انجام دهد، لذا همه بياييم كمك كنيم تا قاليبافي به عنوان يك هنر درآمدزا، بار ديگر بين افراد گسترش يابد و فرشبافي رونق گرفته و منجر به اثرات مطلوب اقتصادي به ويژه در گروههاي درآمدي پائين جامعه شود.
مصطفوي با اشاره به راهاندازي يك كارگاه قاليبافي در محلهاي كمتر برخوردار در شيراز، پيشبيني امكان آموزش به علاقهمندان در اين كارگاه را يادآور شد و گفت: با ايجاد يك شركت، زمينهاي را براي آموزش افراد علاقهمند در مباحثي نظير نخريسي، رنگرزي، نقشهكشي، ساخت دارقالي، بافت قالي و .... را فراهم كردهايم.
عضو كارگروه فرشدستباف استان فارس، با يادآوري اينكه براي نخستين بار چنين كارگاهي راهاندازي شده است، هدف اصلي را بازگرداندن جايگاه ايران در قاليدستباف و فرش قشقايي ذكر و اضافه كرد: هماكنون ۱۵۰۰ بانوي بافنده كه همگي از بانوان سرپرست خانوار و .... هستند، در سراسر فارس با شركت بانو در توليد انواع بافتههاي داري نظير فرش، گبه، گليم و .... همكاري دارند.
برچسب:
،
ادامه مطلب
بازدید: